Przerzutki w piaście to niezwykle istotny element układu napędowego roweru. W tym artykule omówimy funkcje, budowę i sposób działania przerzutek w piaście, włączając w to przerzutki planetarne oraz przerzutki tylnie w piaście.
Jak działa przerzutka w piaście?
Przerzutka tylna w piaście, znana również jako przerzutka w torpedzie, jest często stosowana w rowerach miejskich i trekkingowych. Jej główną funkcją jest zmiana przełożeń, co umożliwia dostosowanie oporu do warunków terenowych i preferencji użytkownika. Działanie przerzutki w piaście opiera się na zmianie położenia łańcucha pomiędzy różnymi kołami zębatymi wewnątrz piastry koła tylnego.
Przerzutka w piaście budowa
Typowa przerzutka tylna w piaście składa się z kilku głównych elementów, w tym:
- Korpusu przerzutki zawierającego mechanizm zmiany biegów.
- Łańcucha, który jest przekładany pomiędzy różnymi kołami zębatymi.
- Dźwigni lub pokrętła, za pomocą których użytkownik steruje przerzutką.
Przerzutka planetarna
Alternatywą dla przerzutki tylniej w piaście jest przerzutka planetarna. Jest to bardziej zaawansowany system, w którym zmiany przełożeń zachodzą wewnątrz specjalnej skrzyni biegów. Przerzutki planetarne charakteryzują się płynniejszymi zmianami biegów oraz mniejszą ekspozycją na warunki atmosferyczne, co sprawia, że są one popularne w rowerach miejskich i trekkingowych.
Warto zaznaczyć, że przerzutki w piaście mają wiele zalet, w tym niski poziom konserwacji i możliwość zmiany biegów nawet w spoczynku. Jednakże, wymagają one specjalnego narzędzia do regulacji i nie są tak efektywne jak tradycyjne przerzutki zewnętrzne w wyższych prędkościach.
W rezultacie, wybór między przerzutką w piaście a tradycyjną przerzutką zależy od preferencji i potrzeb danego rowerzysty.
Najczęściej zadawane pytania
Oto kilka często zadawanych pytań dotyczących przerzutek w piaście:
Pytanie | Odpowiedź |
---|---|
Jakie są główne zalety przerzutek w piaście? | Przerzutki w piaście charakteryzują się niskim poziomem konserwacji oraz umożliwiają zmianę biegów nawet w spoczynku. Są również bardziej odporne na warunki atmosferyczne. |
Czy przerzutki w piaście są skomplikowane w obsłudze? | Obsługa przerzutek w piaście wymaga pewnej wprawy, ale po krótkim okresie nauki stają się one intuicyjne w użytkowaniu. |
Czy przerzutki w piaście nadają się do jazdy na dłuższe dystanse? | Tak, przerzutki w piaście sprawdzają się zarówno w krótkich, jak i długich trasach. Jednakże, mogą być mniej efektywne w wyższych prędkościach w porównaniu z tradycyjnymi przerzutkami zewnętrznymi. |
Przerzutka w piaście vs. przerzutka zewnętrzna
Pomimo wielu zalet przerzutek w piaście, niektórzy rowerzyści wciąż preferują tradycyjne przerzutki zewnętrzne ze względu na ich większą efektywność w wyższych prędkościach oraz łatwość regulacji.